Annuleren
Winkelwagen
Terug
5 maart 2024 • Nieuws

Wat kan jij als printprofessional leren van grensverleggende conceptstores?

De retailwereld verandert continu en voor jou als printprofessional is het de uitdaging om voorop te blijven lopen. Eind januari organiseerden wij, samen met Nowmads, een inspirerende Retail Tour naar Barcelona met als doel het ontdekken van de nieuwste trends in retail en print. Samen met dertig branchegenoten bezochten we de grootste digitale -reclamebeurs ter wereld en namen we een kijkje achter de schermen bij verschillende conceptstores. In dit artikel alle highlights van de Retail Tour en hoe jij de nieuwste trends kan gebruiken voor jouw eigen business.

Trend 1: Grote rol voor personalisatie

De reis omvatte een bezoek aan de Integrated Systems Europe (ISE) beurs waar de nieuwste ontwikkelingen in audiovisuele communicatie en digital signage werden gepresenteerd. Van interactieve ledschermen tot geavanceerde projectietechnieken, de deelnemers werden geconfronteerd met de indrukwekkende mogelijkheden van 'connected print'. Zo hebben we onder andere gezien dat (pr)interieuraankleding en personalisatie een grote rol spelen bij het creëren van unieke belevingen, zoals het creëren van zones en de juiste journey in een winkel.

Trend 2: Unieke merkbeleving door print

De Retail Tour op de fiets leidde langs diverse conceptstores zoals Lego, Lynk & Co en Nike. Hier werd duidelijk dat de huidige retail draait om memorabele ervaringen, moeiteloos winkelen en duurzame alternatieven. Deze winkels lieten zien hoe print een cruciale rol speelt in het creëren van een unieke merkbeleving in de winkel, vaak in combinatie met lange termijn interieuroplossingen in print en korte termijn LED-oplossingen.

Trend 3: Remarkable retail: maak mensen fan

Consumenten verlangen naar meer dan alleen producten – ze zoeken betekenisvolle ervaringen. Merken die zich richten op het creëren van gedenkwaardige momenten, bouwen communities op, op basis van interesses, zowel online als offline. Print speelt hierin een essentiële rol. Vooral in het vormgeven van een unieke gepersonaliseerde winkelervaring en het ondersteunen van merkbelevingen. Denk hierbij aan wandbekleding, (pr)interieur of het combineren van verschillende materialen en daarmee 3D creëren. Waarbij de winkel op elke plek een andere beleving kan bieden en lokaal kan inspringen op ‘momenten’. Is je merkbeleving zo goed dat het massaal gedeeld wordt, dan maak je mensen fan!

Trend 4: Frictionless shopping

Frictionless shopping verwijst naar het creëren van een winkelervaring waarbij klanten zo min mogelijk hinder of obstakels ervaren tijdens het doen van een aankoop. Printprofessionals kunnen hierin faciliteren door bewegwijzering en displays te ontwerpen die de consumenten naadloos door de winkel leiden. Van het betreden van de winkel, tot aan de uiteindelijke aankoop. Door personalisatie opties te bieden (middels een API-koppeling) in merchandise zorg je voor een unieke winkelervaring.

Trend 5: Duurzaamheid is onmisbaar

Naarmate het milieubewustzijn groeit voelen consumenten zich steeds meer aangetrokken tot merken die duurzaamheid prioriteit geven. Van milieuvriendelijke materialen tot circulaire ontwerppraktijken, retailers vinden allerlei innovatieve manieren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo zien wij dat Nike haar klanten kleding retour laat brengen om te repareren of te recyclen. In interieur zien we dat gerecyclede kleding in instore presentatiemateriaal terugkomt.

Zo blijft het materiaal in dezelfde industrie gerecycled en hergebruikt worden (close loop) en verlaagt het merk zijn footprint. Toch zien we dat merken de mogelijkheden van circulaire prints vaak nog niet kennen. Hier ligt voor jou, als printprofessional, een kans om hen te vertellen over duurzame oplossingen in je concept, zoals Sign Again. Sign Again biedt onder andere oplossingen in wandbekleding, tegels, promotionele vloeren en presentatie van branding of producten. In dit artikel lees je er alles over.

De opkomst van Polymesh

Duurzame materialen en praktijken worden dus steeds belangrijker. Een voorbeeld hiervan is Polymesh, een materiaal dat in veel retailwinkels wordt gebruikt vanwege zijn 40% lagere uitstoot, PVC-vrije samenstelling, geluidsbrekende eigenschappen en niet-reflecterende kwaliteit.

Deze duurzame benadering zien we ook terug in de sportwereld. Wij hebben met trots een printprofessional ondersteund bij het winnen van de tender voor een van de grootste sportevenementen in Europa. Waarbij onze focus op duurzaamheid en het gebruik van 100% groene energie een belangrijke rol speelden.

Trend 6: Balans tussen print & LED

Op de ISE-beurs werden wij enorm verrast door de sterke balans tussen print & led. Waar je vier jaar geleden werd overspoeld door de vele LED schermen, is er inmiddels een goede balans gevonden tussen beide. Print biedt langdurige communicatie en merkbeleving, terwijl LED-schermen actualiteit en diepgang toevoegen, maar simpelweg ook de aandacht trekken. Deze combinatie biedt een rijke en gevarieerde klantbeleving. Door het gebruik van camerasystemen kun je de journey van de consument nog persoonlijker maken.

Deze Retail Tour was een kans om te zien hoe de nieuwste retailtrends kunnen worden vertaald naar praktische toepassingen in de printindustrie. Met deze inzichten hopen wij dat je jouw klanten kunnen verrassen met relevante concepten en ideeën, je bedrijf verder kunt versterken en dat je blijft innoveren in een snel veranderende markt!

Toekomstige Retail Tour(s)

Wil jij onderdeel zijn van onze volgende (kennis)reis? Dat kan! Vul dit formulier in en dan houden we je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Check hieronder de aftermovie van de Retail Tour naar Barcalona. Hier wil jij de volgende keer toch bij zijn?!

Interessant voor mijn bedrijf
Niet interessant voor mijn bedrijf
Delen: